«Ὦ πανύμνητε Μῆτερ,
ἡ τεκοῦσα τόν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον Λόγον·
δεξαμένη τήν νῦν προσφοράν,
ἀπό πάσης ῥῦσαι συμφορᾶς ἅπαντας
καί τῆς μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως
τούς σοί βοῶντας· Ἀλληλούϊα»
ἡ τεκοῦσα τόν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον Λόγον·
δεξαμένη τήν νῦν προσφοράν,
ἀπό πάσης ῥῦσαι συμφορᾶς ἅπαντας
καί τῆς μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως
τούς σοί βοῶντας· Ἀλληλούϊα»
(Ἀκάθ. ὕμν. Ω οἶκ.)
Ὦ Μάνα τοῦ Χριστοῦ ἀλλὰ καὶ
κάθε πιστοῦ!
Ἡ γλυκειὰ Μάνα ὅλου τοῦ κόσμου εἶναι ἡ Παναγία μας.
Εἶναι ἡ «πανύμνητος Μήτηρ», ἡ Μάνα ποὺ τὴν ὑμνοῦν ὅλοι, μικροὶ καὶ μεγάλοι, ὅλη ἡ κτῆσι.…
Γιατί; Διότι, λέει, εἶσαι «ἡ τεκοῦσα τὸν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον Λόγον».
Εἶσαι παρθένος, ἁγνὴ σὰν τὸ ἀπάτητο χιόνι, λαμπρὴ σὰν τὶς ἀκτῖνες τοῦ ἥλιου, ἀστραφτερὴ σὰν διαμάντι. Γι᾽ αὐτὸ ἀξιώθηκες νὰ γεννήσῃς τὸν Λόγον τοῦ Πατρός, τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, «τὸν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον», τὸν ἀσυγκρίτως ἁγιώτερο ἀπὸ ὅλους τοὺς ἁγίους, ἀνθρώπους καὶ ἀγγέλους.
Εἶναι ἡ «πανύμνητος Μήτηρ», ἡ Μάνα ποὺ τὴν ὑμνοῦν ὅλοι, μικροὶ καὶ μεγάλοι, ὅλη ἡ κτῆσι.…
Γιατί; Διότι, λέει, εἶσαι «ἡ τεκοῦσα τὸν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον Λόγον».
Εἶσαι παρθένος, ἁγνὴ σὰν τὸ ἀπάτητο χιόνι, λαμπρὴ σὰν τὶς ἀκτῖνες τοῦ ἥλιου, ἀστραφτερὴ σὰν διαμάντι. Γι᾽ αὐτὸ ἀξιώθηκες νὰ γεννήσῃς τὸν Λόγον τοῦ Πατρός, τὸν Υἱὸ τοῦ Θεοῦ, «τὸν πάντων ἁγίων ἁγιώτατον», τὸν ἀσυγκρίτως ἁγιώτερο ἀπὸ ὅλους τοὺς ἁγίους, ἀνθρώπους καὶ ἀγγέλους.
Εἶσαι, Παναγία μας, ὑπεράνω τῶν ἁγίων, ὑπεράνω τῶν
ἀγγέλων καὶ ἀρχαγγέλων, ὑπεράνω τῶν ἁψίδων τοῦ οὐρανοῦ. Γέννησες ὄχι
ὅπως ὅλες οἱ γυναῖκες, μὲ τὸ γνωστὸ φυσικὸ νόμο, ἀλλὰ κατὰ τρόπο
ὑπερφυσικό.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ οἱ ὀρθολογισταὶ προβάλλουν ἄρνησι. Ἀμφισβητοῦν τὴν ἐκ παρθένου γέννησι τοῦ Χριστοῦ. Ἐμεῖς τί ἀπαντοῦμε; Ὅ,τι εἶπε ἕνας διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ὅπως ὁ ἥλιος περνάει τὸ τζάμι χωρὶς νὰ τὸ σπάσῃ καὶ μπαίνει μέσα στὸ σπίτι καὶ φωτίζει καὶ θερμαίνει, ἔτσι καὶ ὁ Ἥλιος–Χριστὸς πέρασε στὰ ἁγνὰ καὶ ἀμόλυντα σπλάχνα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου χωρὶς νὰ φθείρῃ τὴν παρθενία της.
Ἡ Παναγία εἶνε παρθένος πρὸ τοῦ τόκου, παρθένος κατὰ τὸν τόκον, καὶ παρθένος μετὰ τὸν τόκον, ἀειπάρθενος. Αὐτὸ εἶνε δόγμα τῆς πίστεώς μας.
«Δεξαμένη τὴν νῦν προσφοράν».
Δέξου, σὲ παρακαλοῦμε, Μητέρα μας, αὐτὴ τὴν προσφορά, τοῦτο τὸν ὕμνο ποὺ σοῦ προσφέρουμε καὶ ποὺ ἐδῶ στὸ ὠμέγα ολοκληρώνεται.
«Ἀπὸ πάσης ῥῦσαι συμφορᾶς ἅπαντας», λέει.
Σῶσε, Παναγία, ὅλους ἀπὸ κάθε συμφορά.
Ποιές εἶνε συμφορές;
Συμφορὰ εἶνε λ.χ. ἡ φτώχεια, ἡ χηρεία, ἡ ὀρφάνια, ἡ ἀρρώστια (ὁ καρκίνος, ἡ φθίσις κ.τ.λ.)· συμφορὰ εἶνε ὁ σεισμός, νὰ τρέμῃ ἡ γῆ· συμφορὰ εἶνε ἡ πεῖνα – Θεὸς φυλάξοι μήπως ποῦμε πάλι «τὸ ψωμὶ ψωμάκι»· προσέξτε το αὐτὸ ἰδιαιτέρως ἐσεῖς τὰ παιδιά, ποὺ σᾶς δίνουν φαγητὸ οἱ γονεῖς κ᾽ ἐσεῖς τὸ σπρώχνετε πέρα.
Ἡ πιὸ μεγάλη συμφορὰ ὅμως εἶνε ἄλλη· εἶνε ἡ αἰωνία κόλασις. Γι᾽ αὐτὸ ὁ ὕμνος κλείνει μὲ τὴν παράκλησι·
«Καὶ τῆς μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως τοὺς σοὶ βοῶντας· Ἀλληλούϊα».
Λύτρωσε ἀπὸ τὴ μέλλουσα κόλασι ὅλους τοὺς πιστοὺς ποὺ σοῦ φωνάζουν τὸ Ἀλληλούϊα.
Στὸ σημεῖο αὐτὸ οἱ ὀρθολογισταὶ προβάλλουν ἄρνησι. Ἀμφισβητοῦν τὴν ἐκ παρθένου γέννησι τοῦ Χριστοῦ. Ἐμεῖς τί ἀπαντοῦμε; Ὅ,τι εἶπε ἕνας διδάσκαλος τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ὅπως ὁ ἥλιος περνάει τὸ τζάμι χωρὶς νὰ τὸ σπάσῃ καὶ μπαίνει μέσα στὸ σπίτι καὶ φωτίζει καὶ θερμαίνει, ἔτσι καὶ ὁ Ἥλιος–Χριστὸς πέρασε στὰ ἁγνὰ καὶ ἀμόλυντα σπλάχνα τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου χωρὶς νὰ φθείρῃ τὴν παρθενία της.
Ἡ Παναγία εἶνε παρθένος πρὸ τοῦ τόκου, παρθένος κατὰ τὸν τόκον, καὶ παρθένος μετὰ τὸν τόκον, ἀειπάρθενος. Αὐτὸ εἶνε δόγμα τῆς πίστεώς μας.
«Δεξαμένη τὴν νῦν προσφοράν».
Δέξου, σὲ παρακαλοῦμε, Μητέρα μας, αὐτὴ τὴν προσφορά, τοῦτο τὸν ὕμνο ποὺ σοῦ προσφέρουμε καὶ ποὺ ἐδῶ στὸ ὠμέγα ολοκληρώνεται.
«Ἀπὸ πάσης ῥῦσαι συμφορᾶς ἅπαντας», λέει.
Σῶσε, Παναγία, ὅλους ἀπὸ κάθε συμφορά.
Ποιές εἶνε συμφορές;
Συμφορὰ εἶνε λ.χ. ἡ φτώχεια, ἡ χηρεία, ἡ ὀρφάνια, ἡ ἀρρώστια (ὁ καρκίνος, ἡ φθίσις κ.τ.λ.)· συμφορὰ εἶνε ὁ σεισμός, νὰ τρέμῃ ἡ γῆ· συμφορὰ εἶνε ἡ πεῖνα – Θεὸς φυλάξοι μήπως ποῦμε πάλι «τὸ ψωμὶ ψωμάκι»· προσέξτε το αὐτὸ ἰδιαιτέρως ἐσεῖς τὰ παιδιά, ποὺ σᾶς δίνουν φαγητὸ οἱ γονεῖς κ᾽ ἐσεῖς τὸ σπρώχνετε πέρα.
Ἡ πιὸ μεγάλη συμφορὰ ὅμως εἶνε ἄλλη· εἶνε ἡ αἰωνία κόλασις. Γι᾽ αὐτὸ ὁ ὕμνος κλείνει μὲ τὴν παράκλησι·
«Καὶ τῆς μελλούσης λύτρωσαι κολάσεως τοὺς σοὶ βοῶντας· Ἀλληλούϊα».
Λύτρωσε ἀπὸ τὴ μέλλουσα κόλασι ὅλους τοὺς πιστοὺς ποὺ σοῦ φωνάζουν τὸ Ἀλληλούϊα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου